Սարյանի ցուցահանդեսը նախապատրաստելիս մենք ուրախանում էինք, որ Հայաստանն աշխարհին այդպիսի նկարիչ է պարգևել։
Ժան-Լուի ԱՆԴՐԱԼ,
Պիկասոյի թանգարանի
տնօրեն
ՎԱԶՔ ՍԵՓԱԿԱՆ ԱՌԱՆՑՔԻ ՇՈՒՐՋԸ
Երկրի տնտեսությունը նման է եռանիվ հեծանիվ սանձած և մայրուղի ելած մանչուկի, որը փորձում է հավասարապես մրցակցել ծանրաքաշ ու արագընթաց բեռնատարների հետ։
Երկրի տնտեսությունը, ըստ էության, ընկեցիկ է բայց հուզախռով խոսքաշարը մի կողմ թողնենք և ուրվագծենք 3-րդ Հանրապետության տնտեսության քարտեզը։ Զինվենք ճերմակ պաստառով և գունավոր մատիտներով։ Զարմանալի այս քարտեզը օրեր անց մենք բարձրադիր վահանակների վրա կտեղադրենք երկրի տեսարժան վայրերում։ Օրինակ` Զվարթնոց օդանավակայանում։ Զորօրինակ` Գառնիի հեթանոսական տաճարի առջև։ Ինչու չէ` նաև Տաթևի ճոպանուղու տարածքում, թերևս ամենախոշոր վաճառատներում։ Ի վերջո, Կառավարական տան և ԱԺ-ի դարպասների վրա։ Վերոնշյալ առաջարկը զավեշտի ոլորտից չէ, ամենևին, զի մենք զարգանալու փոխարեն կատաղի արագությամբ պտտվում ենք մեր սեփական առանցքի շուրջը, ուրիշ ոչինչ։ Օրեր առաջ, ի ցնծություն իշխանակառավարական վերնադասի և վարկատու կենտրոնների, բացվեց ՀՀ ամենամեծ մեգամոլը։ Մեգամոլը հսկա վաճառատուն է, վաճառատնային մոլուցքը ճարակել է երկիրն ու նրա կառավարիչներին։ Քարտեզը կպատկերի ազգային հպարտություն հանքերը, որոնք շահագործում են տեղաբնակ և օտարազգի գործամոլները։ Քարտեզում սև տողով կուրվագծվեն անթիվ պանդոկները, անհամար «սուպեր», «հիպեր» և «մոլ» խանութները և այլն, և այսպես շարունակ։
Սակայն կարծես հեռանում ենք մեր գունազարդ կեռմաններից։ Վերադառնանք։
ՇՂԹԱՅԱԶԵՐԾՈՒՄ
«Շնորհիվ տարբեր լեզուներով իմ հրատարակած գրքերի ու կատալոգների և կազմակերպած բազմաթիվ ցուցահանդեսների (ավելի քան հարյուր քսան), Մերձբալթիկայից մինչև Հեռավոր Արևելք ու եվրոպական մի շարք քաղաքներ, նկարչության երկրպագուների և մասնագետ-արվեստաբանների գիտակցության մեջ հաստատվեց այս հասցեն` «Սարյան թանգարան»։ Սույնը մի դրվագ է ճանաչված արվեստաբան Շահեն Խաչատրյանի «Թանգարանի զինվորը» գրքից։ Տիար Շահենը նվիրյալ էր և իր գործի գիտակը։ Աշխարհի չորս ծագերից և ամենատարբեր եղանակներով նա Հայաստանի թանգարաններ հասցրեց անթիվ կտավներ։ Առանց որևէ վերապահման Շահեն Խաչատրյանը ծանրակշիռ հետք է թողել հայ ազգային մեկենասության օազիսներում։ Սակայն նրա թիկունքին կանգնած էր Խորհրդային Հայաստանը` իր իշխանությունով և կառավարությամբ։ Հայ կերպարվեստն աշխարհով մեկ հանրահռչակելու նպատակով նախ պետք է այն շղթայազերծել։
1926-ին լույս ընծայված մի նշանավոր գեղարվեստական աշխատությունում նշանավոր Ստանիսլավսկին տող անգամ չի գրում Վարդգես Սուրենյանցի մասին։ Այնինչ հենց նա, ոչ թե մեկ ուրիշը, Վարդգես Սուրենյանցին Պետերբուրգից «բերման ենթարկեց» Մոսկվա` խնդրելով բեմանկարել աշխարհահռչակ և բարդ հեղինակ Մորիս Մետեռլինկի «Կույրերը», «Այնտեղ ներսում», «Անկոչը» մեկ գործողությամբ պիեսները (1904 թ.), Չեխովի «Ճայը» (1905 թ.) և այլն։ Ռուս բազմատես ու քմահաճ մտավորականությունը հիացել էր Սուրենյանցով դեռ 1899-ին, երբ հռչակավոր Կնեբել-Գրոսմանի հրատարակչությունը լույս ընծայեց Պուշկինի նշանավոր «Բախչիսարայի շատրվանը» Սուրենյանցի նկարազարդմամբ։ Սակայն այսօր Վարդգես Սուրենյանցը, ինչպես նաև Մոսկվայում նախորդ դարասկզբին մեծ ճանաչում և սեր վայելած Գեորգի Յակուլովը հուսալիորեն անտեսված են։ Որպես շղթայազերծման նախօրինակ առաջարկ եմ իջեցնում հրապարակ. նկարահանել Սուրենյանցին և Յակուլովին նվիրված բարձրորակ ֆիլմաշարեր, ներկայացնելով նրանց որպես կերպարվեստային երևույթ և որպես իրենց հեղհեղուկ, սակայն շատ հետաքրքիր ժամանակի և՛ ասպետներ, և՛ տառապյալներ։
Տե՜ր իմ Երկնավոր, կերպարվեստի հրաբուխ Երվանդ Քոչարը մի՞թե հայտնի է աշխարհին։ Նրան, չկասկածեք, ճանաչում, գնահատում և սիրում են կերպարվեստի տեսաբաններից ոմանք, մի քանի ճաշակավոր արվեստասեր և վերջ, շրջանը փակվում է, Քոչարն անհայտ է, նա համաշխարհային կերպարվեստի լուսանցքում է տեղակայված, այլ կերպ ասած` լուսանցազարդ է, կենտրոնանիստ կերպար չէ։ Հայ ազգային կերպարվեստը վերջին երկու դարերում աշխարհաքաղաքական բարդ ու հակասական միջավայրերում է զարգացել։ Հենց միայն Հայաստանի խորհրդայնացման առաջին տասնամյակները լույս սփռեցին և՛ կերպարվեստի զարգացման, և՛ նկարիչների ու քանդակագործների կայացման վրա։ Զարմանալի ճանապարհներ են հարթել մեր կերպարվեստի երևելիները, նրանց կյանքն ու արարումները գտածո են փնտրող ռեժիսորների և սցենարիստների համար։
Գրեցի փառահեղ անուններ` Սուրենյանց և Յակուլով, Քոչար ու Սարյան։ Ավելացնեմ Հարություն Կալենցին ու Եփրեմ Սավայանին, Արփենիկ Նալբանդյանին և Էդվարդ Իսաբեկյանին, Վահրամ Գայֆեճյանին և Հակոբ Կոջոյանին, Հովհաննես Զարդարյանին ու Արտո Չաքմաքչյանին, շատերին։ Ընդհանրական ֆիլմաշարը պատկերացնում եմ այս խորագրով` «Հովնաթանյաններից մինչև 21-րդ դար»։
Նշյալ ֆիլմաշարերը պետք է ցուցադրվեն աշխարհի առաջատար մշակութային ալիքներով («Культура», «Մեցցո»...)։ Դրանք, իհարկե, ֆինանսական ծանրակշիռ ներդրումներ են պահանջում։ Սակայն մի՞թե չարժե գումար ներդնել մի գործի մեջ, որ համազգային նշանակություն ունի և համապետական կարևորություն։ «Գումարը որտեղի՞ց» հարցը համարում եմ ուղղակի անպարկեշտ։ Եվ նշում եմ քսակներն ու դրամապանակները։ Նախ` պետական բյուջեն, քանզի սա համապետական նախաձեռնություն է և ծառայելու է պետության հարստացմանը` ազգային կերպարվեստի հանրահռչակմամբ և վաճառքով։
Այժմ թույլ տվեք գլխատառել ծրագրային երկու հասկացություն. ՊԵՏՈՒԹՅԱՆ ՀԱՐՍՏԱՑՈՒՄ։
Եվ պատճառաբանել գլխատառումը. գրեթե ցանկացած մշակութային պետական միջոցառում միչև օրս ՀԱՐՍՏԱՀԱՐԵԼ է պետական գանձարանը։ Հիշելի են գերպախարակելի ցուցքերը, հինհայաստանյան հանդիսախաղերը և նորահայաստանյան գերտխրահռչակ գորգալվան։ Գերպախարակելի, քանզի դույզն-ինչ չեն նպաստել երկրի մշակույթի և արվեստի զարգացմանն ու միջազգայնացմանը, բայց թողել են բեղուն գույնզգույն ոտնահետքեր։ Օրինակ` ձկնկիթի և լիկյորի բլրակներ ու լճակներ, վարկային նոր իշաբեռ և այլն։
ՈՍԿԵ ՀՆՈՑԻ ԳՈՐԾԱՐԿՈՒՄ
Աշխարհի ամենաընթերցող ժողովուրդների թվում խորհրդային Ռուսաստանի բնակչությունն էր։ Ով եղել է Մոսկվայում, վստահ եմ, որ կհիշի. կայսրապետության մայրաքաղաքը մի վիթխարի ընթերցասրահ էր, կարդում էին զբոսայգիներում և քաղաքային տրանսպորտում, կարդում-հագենում էին ամուսնական ճամփորդությունների ընթացքում, ընթերցում էին անգամ հասարակական բաղնիքների նախասրահներում։ Չէին կարդում միայն ցուցահանդեսային դահլիճներում, քանի որ զմայլվում էին կերպարվեստի նմուշներով։
Հետխորհրդային Ռուսաստանում, անշուշտ, ազատական բարքերի այլասերմամբ պայմանավորված, ընթերցասիրությունը կտրուկ վայրընթաց գրանցեց։ Հռչակավոր «Литературная газета»-ի տպաքանակը նվազեց տասն անգամ։ Լայն լսարանի, հատկապես երիտասարդական հատվածի համար ընթերցումը կղերական զբաղմունք էր, դասական հեղինակները` գրադարանային պահոցների մշտաբնակներ։ Եվ ահա նշանավոր կինոռեժիսոր Բորտկոն նկարահանեց ֆիլմ Դոստոևսկու մասին։ Ֆիլմի դիտումից հետո հանճարի փոշեպատվող հատորները անհետացան գրախանութներից։ Միևնույնը կատարվեց բարդագույն հեղինակ-դասականի` Միխայիլ Բուլգակովի գրականության հետ, երբ էկրան բարձրացան նրա վեպերի հենքի վրա պատրաստված ֆիլմերը, ի մասնավորի` «Վարպետն ու Մարգարիտան»։
Կերպարվեստի և կինոյի ցնցող համակցություն է Փարաջանովի ֆիլմարվեստը, որը հասու է կինոսիրողների փոքրամասնությանը։ Բայց նրա թանգարան են այցելում շատերը, զի անունը նրա հանրահայտ է և՛ որպես կինոհանճարի, և՛ որպես այլախոհի։
«Հովնաթանյաններից մինչև 21-րդ դար» ֆիլմաշարը անվերապահորեն պիտի հենվի երկու սյան վրա` ակադեմիականության և ստեղծագործական ազատության։ Այսինքն` նկարիչը ներկայացվի խորքային արվեստաբանական-վերլուծական նյութով, միաժամանակ հատու և կենսալից մատուցվի նրա արվեստի առանձնահատկությունը։
Ֆիլմաշարը գուցե մեկ տարվա ընթացքում հայկական կերպարվեստը հնարավորինս կհանրահռչակի։ Երկրորդ փուլում անհրաժեշտ է քայլ առ քայլ Հայաստանը ներկայացնել նոր կերպարվեստային հանգրվանի դերում, Երևանն ու Գյումրին դարձնել աճուրդների միջազգային կենտրոններ և այլն, և այլն։ Իրատեսակա՞ն է այս ամենը, համոզված եմ` այո՛։ Նախ, տարբեր ձևաչափերով մեր երկիրն արդեն ճանաչված է բավականին։ Եվ հետո` գործընթացի կրող տարրերը, այն է` կերպարվեստագետները, եղել են, կան ու կլինեն, և նրանց թվաքանակը ամենևին չի նվազում, աճում է օր օրի։ Եկեք մի քիչ էլ երազենք։ Դիցուք, Երևանում և Գյումրիում Խաղողօրհնեքի օրը կազմակերպվում են գեղանկարչության աճուրդներ։ Նույն օրը Աշտարակում ու Գորիսում, Վանաձորում և Գավառում բացվում են գրաֆիկայի աշխատանքների ցուցահանդես-վաճառքներ։ Իջևանում, Չարենցավանում, Սևանում և այլ քաղաքներում մեկնարկում են քանդակագործական սիմպոզիումներ։ Երկիրն ակամա դառնում է կերպարվեստի Երուսաղեմ։ Խենթությու՞ն է։ Գրեթե։ Սակայն չէ՞ որ խենթերն են նոր արահետներ բացում և ուղիներ հարթում։ (Մի՞թե խենթ չէր Արշիլ Գորկին, որ նկարում էր կոշիկի տուփերի վրա)։
Աշխարհաքաղաքագետները համոզված պնդում են` երկու-երեք տասնամյակ անց Բաքվի նավթահորերը կցամաքեն։ Հայկական կերպարվեստի ոսկեբեր հանքերը գործում են անխափան, յուրաքանչյուր տարի ասպարեզ են մտնում բազմատասնյակ տաղանդներ։ Ի՜նչ իմանանք, գուցե արդեն վրձին են ձեռքն առել մի նոր Կալենց և նոր Մինաս, քանդակում են թոթովախոս գալիք Գյուրջյանն ու Քոչարը։ Սակայն բավ է երազենք, երազանքներն ի կատար ածելու պատմական պահն է գերհասունացել, գինու տակառը բացվել է, գինին պիտի խմել կժերով։ Եվ ահա մեր ուղերձը` յուրաքանչյուր հայ պաշտոնյայի առանձնասենյակն ու բնակարանը պետք է զարդարվեն երկուական ստեղծագործությամբ։ Նեցուկ լինենք հայ նկարիչներին, ուրիշ ոչինչ։ Ի դեպ, բանական, բարոյական և խիստ նպատակային մի բան հուշեմ. նախնական կապիտալը կարելի է կուտակել հին ու նոր գանձագողերին պատին դեմ տալով։
«Կերպարվեստի Երուսաղեմ» դառնալը հսկայական ֆինանսների ներհոսք կապահովի։ Յուրաքանչյուր ստեղծագործության գնի 50 տոկոսի սեփականատերը պետությունն է, գինը որոշում է հեղինակը։ Երազա՞նք է, ամենևին։ Ժամանակի պարտադրանքն է։ Միով բանիվ, եկեք անշեջ խարույկ վառենք ազգային տնտեսության հնոցի տակ։
Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ